Preview

Economy and nature management in the North

Advanced search

Biographical portrait essay in screen culture: the case of the Sakha National Broadcasting Company

https://doi.org/10.25587/SVFU.2020.16.4.004

Abstract

The article is devoted to the cultural analysis of the development of a biographical portrait essay in regional television journalism. It discusses the main stages in the formation of the portrait essay genre based on the material of the Sakha National Broadcasting Company (Sakha NBC). At the beginning of the 21st century, portrait essays and stories about people return to television screens. The biographical method involves the study of life and the formation of personality, the comprehension of their inner world, which reflects a system of cultural values. In any society, biographies make social examples and serve as an instrument of social development. In this connection, a study of journalism experience becomes important, in particular, that related to biographical portrait essays on regional television. Biographical portrait essays were the most popular on Yakutia television in the Soviet times in the 1970-80s. Presently, TV sketches in the biographical genre remain in demand in the regional television journalism and are distributed via the Internet and social networks. It is necessary to preserve the portrait essay genre, since television projects of this kind contribute to the development of the cultural and spiritual potential of the population. They introduce the new generation to the biographies of famous people, revealing various facets of their personality and the society. The results of the study can be used by culturologists, philosophers, art historians, sociologists, journalists, teachers as a further theoretical analysis of the problems of the genre of biographical portrait essay.

About the Authors

I. V. Golderova
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


L. A. Kuzmina
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Разлогов К. Э. Книжность как феномен культуры. Выступление в рамках «круглого стола» // Вопросы философии, 1984. - № 7-8. - С. 14.

2. Киноискусство. Сценические и экранные виды. Характеристика экранной культуры. URL: http://www.atele16.com.ua/kino36/ (Дата обращения: 04.12.2019)

3. Усов Ю. Н. Основы экранной культуры / Ю. Н. Усов. - М.: Новая школа, 1993. - 90 с.

4. Литвинов В. М. Мир глазами публициста. - М., 1967. - С. 124.

5. Юровский А. Я. Основы телевизионной журналистики / Юровский А. Я., Борецкий Р. А. - М.: МГУ, 1966. - С. 338.

6. Телевизионная журналистика / Кузнецов Г. В., Цвик В. Л., Юровский А. Я. - М., 1998. - С. 171.

7. Портрет в документалистике: аудиовизуальные средства художественной выразительности. URL: https://nauchkor.ru/pubs/portret-v-dokumentalistike-audiovizualnye-sredstva-hudozhestvennoy-vyrazitelnosti/ (Дата обращения: 27.01.2020)

8. Ким М. Н. Основы творческой деятельности журналиста: Учебник для вузов. - СПб.: Питер, 2011. - С. 374.

9. Ким М. Н. Очерк. Теория и методология жанра. - СПб., 2000. - С. 21.

10. Вертов Д. Статьи. Дневники. Замыслы. - М.: Искусство, 1966. - 320 с.

11. Кузнецов С. А. Большой толковый словарь русского языка. - СПб.: Норинт, 1998. URL: http://gramota.ru/slovari/info/bts/about/ (Дата обращения: 22.01.2020)

12. Плутарх. Сравнительные жизнеописания / Плутарх. - М.: Ламартис, 2009. - 496 c.

13. Сеппак В. С. Телевидение и мы: Четыре беседы / В. Саппак. - М.: Аспект Пресс, 2007. - 168 с. - С. 94.

14. Ивашкина О., Бузин В. Н. Что такое региональное телевидение // Broadcasting. Телевидение и радиовещание. - 2011. - № 11. - С. 35.

15. Разговор со зрителем длиною в полвека / Харитонова Н. П., Петров Н. И., Дмитриева Н. С., Ермолаева Д. П. - Якутск: Салама, 2013. - 346 с.


Review

For citations:


Golderova I.V., Kuzmina L.A. Biographical portrait essay in screen culture: the case of the Sakha National Broadcasting Company. Economy and nature management in the North. 2019;(4):43-52. (In Russ.) https://doi.org/10.25587/SVFU.2020.16.4.004

Views: 318


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-8778 (Online)