Preview

Economy and nature management in the North

Advanced search

The current stage of the social and economic development in the Sakha Republic (Yakutia) and new tasks for the ASICA

https://doi.org/10.25587/e1358-4774-2000-k

Abstract

The article examines the role of a creative university - the Arctic State Institute of Culture and Arts (ASICA) at the current stage of social and economic development of the Sakha Republic (Yakutia). Nowadays, during the intensive development of economic globalization processes, a new paradigm of social and economic development of regions is being formed. The gradual increase in the importance of markets for intangible assets, which include creative industries, actualizes the importance of human creativity, in fact, highlighting cultural resources and creativity as one of the foundations of the modern economy. A key factor in the qualitative increase in creative intensity is a structured and systematic approach to training and placement of personnel, the approach that takes into account the specifics of the industry and the timeliness of making decisions on building up their own creative human capital in enterprises, which will allow them to achieve a qualitatively new and competitive level of development. Building up your own creative capital is especially important for republic’s enterprises with an increasingly competitive environment. That is why the key area of the creative economy development in the Sakha Republic (Yakutia) is training and raising the level of competence in the field of creative and entrepreneurial skills. In the context of the ongoing social and cultural processes, the development of the ASICA should be accompanied by constant marketing research in the field of studying the competitive environment. Today, universities specializing in culture and arts somehow lag behind the pace of modern life development - the conservatism of the educational system, the gap between the needs of society and the content of education, as well as slow adaptation to changing conditions. The current model of education at the ASICA is a part of the existing education system in Russia as a whole; it certainly requires fundamental changes in both the teaching staff and the main customers of education - students themselves.

About the Authors

I. A. Afanasev
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


R. R. Nogoviтsyn
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Алпатов Г. Е. Механизм повышения эффективности и качества образовательных услуг // Сфера услуг: экономика, управление, право / Под ред. Т. Л. Коротковой. - Киров: МЦНИП, 2013. - С. 29-40.

2. Днепров Э. Д. Образование и политика: новейшая политическая история российского образования // М.: Велби, 2016. - Т. 2. - С. 46-54.

3. Корчагова Л. А. Оценка конкурентоспособности вуза // Маркетинг в России и за рубежом. - 2017. - № 5. - С. 48-54.

4. Пашкус Н. А., Старобинская Н. М., Бончукова Д. А. Инновации в вузах: от продвижения до стратегии инновационного развития // Universum: Вестник Герценовского университета. - 2016. - № 3. -С. 134-140.

5. Мохначев С. А. Современные тенденции развития управления конкурентоспособностью вуза // Маркетинг в России и за рубежом. - 2008. - № 1. - С. 67-71.

6. Кайгородцев А. А., Сарсембаева Г. Ж., Кайгородцева Т. Ф. Концепция стратегии развития вуза в условиях рыночной экономики // Международный журнал экспериментального образования. - 2015. -№ 11-3. - С. 379-382.

7. Васюнина М. Результативность расходов бюджета на оказание образовательных услуг: методологические подходы к оценке // Финансовая аналитика: проблемы и решения, 2017. - № 10. - C. 26-31.

8. Днепров Э. Д. Образовательная политика как предмет исследования. - М.: Историко-педагогический журнал, 2015. - № 1. - 53 с.

9. Лазарев В. А., Мохначев С. А. Конкурентоспособность вуза как объект управления. Монография. - Екатеринбург: Изд. дом «Пригородные вести», 2015. - 160 с.

10. Маркетинг образовательных услуг: учеб.-метод. материалы / Под ред. Н. А. Пашкус. - СПб.: РГПУ им. А.И. Герцена, 2017. - 75 с.

11. Пашкус В. Ю. Активные маркетинговые стратегии на рынке образовательных услуг: бренд российского вуза в современной конкурентной среде // Стратегический менеджмент. - 2018. - № 2. -С. 82-88.

12. Савенкова Ю. С., Советкина А. А. Управление конкурентоспособностью вуза в современных социально-экономических условиях // Вопросы образования. - 2018. - № 4. - С. 182-198.

13. Фатхутдинов Р. Управление конкурентоспособностью вуза. // Высшее образование в России. - 2016. - № 9. - C. 37-38

14. Филенко Ю. А. Региональные аспекты конкурентоспособности вуза. - Марийский государственный университет, 2017. - 192 с.

15. Чистова М. В., Демина Н. В. Система финансирования деятельности учреждений культуры в Российской Федерации // Научно-методический электронный журнал «Концепт». - 2016. - Т. 2. - С. 121-125.

16. Прогноз долгосрочного социально-экономического развития Российской Федерации на период до 2030 года (разработан Минэкономразвития РФ. - [Электронный ресурс]. - URL: http://base.garant. ru/70309010/


Review

For citations:


Afanasev I.A., Nogoviтsyn R.R. The current stage of the social and economic development in the Sakha Republic (Yakutia) and new tasks for the ASICA. Economy and nature management in the North. 2020;(2):12-21. (In Russ.) https://doi.org/10.25587/e1358-4774-2000-k

Views: 104


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-8778 (Online)