Preview

Economy and nature management in the North

Advanced search

The response of Russian students to distance learning under the quarantine conditions: the case of the Sakha Republic (Yakutia)

https://doi.org/10.25587/SVFU.2020.17.1.005

Abstract

The article presents the results of assessing the mood of Russian students in the context of the transition to distance learning in connection with the pandemic of the new coronavirus infection using the example of the Sakha Republic (Yakutia). A brief assessment of the contribution of the regional system of higher education to the socio-economic development of the region was given, an analysis of the problems arising among students of higher education at the time of changing the form of educational activity to distance was carried out. The Sakha Republic (Yakutia) was represented in the study by the M.K. Ammosov North-Eastern Federal University, according to which messages/posts corresponding to certain topics were analyzed from all open communities from social networks. According to the communities previously unloaded using specialized software, a characteristic and assessment (relative to indicators for the communities of Russian universities) of information coverage, activity, loyalty and degree of involvement in the discussion of the situation with the transition to distance learning was given. Based on the uploaded messages from the social networks of the university communities, all messages were marked up according to the relevance of the topic under study, which made it possible to further systematize relevant messages by topic and tone. In the subject of the messages, such groups were identified as organizational and methodological issues, issues of the social and financial sphere, health and personal qualities, and others. In the tone of the messages, groups of messages of a negative tone, neutral and positive tone were identified. In the total volume of relevant posts, the top 13 posts were highlighted with the highest rates of views, likes, reposts and comments. Lemmatization of words in messages allowed determining the top 150 words relevant to the topic. On the basis of the analysis of the content, sentiment of messages of students of social networks of the university, the main difficulties that students faced in connection with the transition to distance learning were identified.

About the Authors

T. Y. Kalavry
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


E. V. Romanova
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. «От Волги до Енисея…»: образовательная миграция молодежи в России / Н. К. Габдрахманов, Н. Ю. Никифорова, О. В. Лешуков; Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», Институт образования. - М.: НИУ ВШЭ, 2019. - С. 26.

2. Бабкина Т., Гойко В., Мундриевская Ю., Сухарева М., Богданов А., Мягков М. Траектория выпускников российских вузов на данных социальных медиа // в кн.: Управление развитием крупномасштабных систем MLSD’2018 Т.2: Секции 8-16. Институт проблем управления им. В. А. Трапезникова РАН, 2018. - С. 489-491

3. Информационно-аналитические материалы по результатам проведения мониторинга эффективности деятельности образовательных организаций высшего образования http://indicators.miccedu.ru/ monitoring/?m=vpo

4. Мальцева А. В. Big Data как источник социологической информации: пример анализа блога губернатора Петербурга / А. В. Мальцева, М. С. Матвеев, М. Б. Моисеева // Siberian Socium (Сибирский социум) / главный редактор В. Г. Немировский; заместитель главного редактора Г. Ф. Шафранов-Куцев; ответственный редактор В. В. Мельник. - Тюмень, 2019. - Том 3. - № 3(9). - С. 74-84.

5. На форуме «Открытые данные-2020» представили результаты проекта по изучению эмоциональной тональности сообщений студентов в соцсетях [электронный текст] - https://www.minobrnauki.gov.ru/ ru/press-center/card/?id_4=2960

6. Денисова О. Ю., Мухутдинов Э. А. Большие данные - это не только размер данных // Вестник технологического университета, 2015. - Т. 18. - № 4. - С. 226-230.

7. Одинцов А. В. Социология общественного мнения и вызов Big Data// Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены, 2017. - № 3. - С. 30-43.

8. Официальный сайт Университетского консорциума исследователей больших данных [электронный ресурс] https://opendata.university/page13481895.html

9. Оценка вклада региональных систем высшего образования в социально-экономическое развитие регионов России / О. В. Лешуков, Д. Г. Евсеева, А. Д. Громов, Д. П. Платонова; Национальный исследовательский Университет «Высшая школа экономики», Институт образования. - М.: НИУ ВШЭ, 2017. - С. 17-21., С. 24-25.

10. Приказ №541 от 11.05.16 г. О федеральном государственном автономном образовательном учреждении высшего профессионального образования «Северо-Восточный федеральный университет имени М.К. Аммосова».


Review

For citations:


Kalavry T.Y., Romanova E.V. The response of Russian students to distance learning under the quarantine conditions: the case of the Sakha Republic (Yakutia). Economy and nature management in the North. 2020;(1):13-22. (In Russ.) https://doi.org/10.25587/SVFU.2020.17.1.005

Views: 104


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-8778 (Online)