Preview

Economy and nature management in the North

Advanced search

On the issue of teaching Yakut culture in children’s art schools in the Sakha Republic (Yakutia)

https://doi.org/10.25587/SVFU.2020.17.1.001

Abstract

The article is devoted to the problems of preserving the ethnic identity of the Yakut population in the conditions of the Russian-speaking environment in such a district of the Sakha Republic (Yakutia) as the town of Lensk. The current situation was influenced by the transitional period of the post-Soviet period, when there was a change in cultural values. For the first time, the authors of the article analyze the unfavorable factors associated with the narrowing of the language environment, the predominance of communication in a nonnative Russian language, the influence of the information environment. Attention is drawn to the loss of ideas about the culture of the native people. The authors of the article, and this is the novelty of the work, also for the first time on the basis of the analysis, come to the conclusion that the appeal to the Yakut culture in the educational process plays a great role in overcoming the problems that have arisen in replenishing the lost knowledge of the native culture and fostering respect for it. literature, folklore, musical art. In their research, the authors use the experience of teaching at the Children’s Art School in Lensk. Since knowledge of the native language is lost in such a situation, folk music, which has special expressive means, can help. In addition, the analysis of folklore tests in the classroom also allows students to acquire the necessary knowledge even if they do not know the language. In parallel, educational materials are introduced into the training, containing information about the history and culture of the native land. Singing lessons also take into account the peculiarities of Yakut traditional singing and at the initial stage, students are encouraged to sing not in the complex style of “dyeretii”, but in the more familiar rhythmically style of “degeren”. Students also play national instruments - khomus, percussion-noise, which undoubtedly increases their interest in view of the clarity of this method. The authors are confident that the introduction of the territorial component of the Yakut folklore heritage into the educational process will contribute to the education of patriotism and a sense of national identity in students.

About the Authors

T. V. Pavlova-Borisova
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


E. V. Sivtsev
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Васильева Л. С. Культурная политика государства в условиях полиэтнического региона (на материале Республики Бурятия) / Л. С. Васильева: автореф. дис. … канд. культурологии/ ВСГАКИ - Улан-Удэ: ВСГАКИ, 2006. - 21 с.

2. История и традиция народов России (сборник уч.-метод. статей) / Сост. Калочева Е. Н., Андреев И. Л. - 2-е изд. Стереотип. - М.: Дрофа, 2010 г. - 222 с.

3. Винокурова Е. И. Саха Өрөспүүбүлүкэтин норуттарын култуурата: 3 кылааска үөрэнэр кинигэ / Е. И. Винокурова, Е. П. Чехордуна, Л. Г. Дедюкина; [Н. Н. Николаева, С. И. Кириллина ойуулара]. - Дьокуускай: Бичик, 2013. - 176 с.

4. Винокурова Е. И. Саха Өрөспүүбүлүкэтин норуттарын култуурата: 4 кылааска үөрэнэр кинигэ / Е. И. Винокурова, Е. П. Чехордуна, Л. Г. Дедюкина; [Е. И. Романова ойуулара]; 2013 с. үөрэнэр кинигэ тираhыгар эбии таhаары. - Дьокуускай : Бичик, 2016. - 160 с.

5. Культура народов Республики Саха (Якутия): рабочая программа 2-4 классы / [авт. кол.: С. С. Семенова, Е. И. Винокурова, Е. Р. Брызгалова]; Мин-во образования РС (Я). - Якутск: Бичик, 2014. - 64 с.

6. Культура народов Республики Саха (Якутия): [примерная программа 5-9 классы] / Мин-во образования Респ. Саха (Якутия); [авт. кол.: С. С. Семенова, А. В. Иванова, Р. С. Никитина]; Мин-во образования РС (Я). - Якутск: Бичик, 2014. - 96 с.

7. Писатели Якутии: биобиблиографический справочник / Министерство культуры и духовного развития Республики Саха (Якутия), Ассоциация писателей Якутии, Национальная библиотека Республики Саха (Якутия); автор-составитель В. Н. Павлова; редакционная коллегия: О. Г. Сидоров, Н. И. Харлампьева, И. В. Мигалкин [и др.]; в сборе материалов принимали участие: Е. В. Слепцова-Куорсуннаах, Г. А. Фролова, Л. А. Баишева-Федорова; ответственный за выпуск, [автор предисловия] О. Г. Сидоров. -Якутск: Бичик, 2019. - 708 с.

8. Иванова Н. М. Музыкальный фольклор как педагогическое средство ознакомления детей старшего дошкольного возраста с народной культурой / Н. М. Иванова, Н. В. Токмакова. - Текст : непосредственный // Вопросы дошкольной педагогики. - 2016. - № 3 (6). - С. 27-30. - URL: https://moluch.ru/th/1/ archive/41/1333/ (дата обращения: 29.10.2020).

9. Ларионова А. С. Якутский музыкальный фольклор: учебник для студентов музыкальных вузов РС (Я) / [авт.-сост. А. С. Ларионова]. - Якутск: Издательский дом СВФУ, 2014. - 159 с.

10. Берестов Н. С. Хрестоматия для хомуса: учеб. пособие. - Якутск: Бичик, 2000.

11. Берестов Н. С. Школа игры на хомусе по нотам. Дыхание. - Якутск: Изд-во ЯГУ, 1996. - 17 с.

12. Берестов Н. С. Этюда: Хрестоматия для хомуса: учебн. пособие. - Якутск: Изд-во ЯГУ, 1998. - 37 с.


Review

For citations:


Pavlova-Borisova T.V., Sivtsev E.V. On the issue of teaching Yakut culture in children’s art schools in the Sakha Republic (Yakutia). Economy and nature management in the North. 2020;(1):23-28. (In Russ.) https://doi.org/10.25587/SVFU.2020.17.1.001

Views: 100


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-8778 (Online)